چهارشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۰
سرویس : عمومی
کد خبر : ۳۳۲۳
گزارشگر : ۴
سرویس عمومی
مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان با حضور در دفتر خبرگزاری فارس:

200 کیلومتر از شبکه آب اهواز اصلاح می‌شود

سرپرست شرکت آبفا اهواز گفت: براساس برنامه‌ها به دنبال این هستیم که تا 18 ماه دیگر 200 کیلومتر اصلاح شبکه آب داشته باشیم.

200 کیلومتر از شبکه آب اهواز اصلاح می‌شود
(چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸) ۱۱:۰۰

 

به گزارش روابط عمومی شرکت آبفا خوزستان، به نقل از خبرگزاری فارس از اهواز، وجود مشکلات گسترده در زمینه آب و فاضلاب خوزستان، محقق نشدن وعده‌های رئیس جمهور درباره وضعیت آب شرب این استان و طغیان فاضلاب پس از سیل فروردین 98 از جمله مشکلات بزرگ خوزستان هستند، بر همین اساس برای بررسی اقدامات انجام شده در زمینه بهبود کیفیت و کمیت این مشکلات در دفتر خبرگزاری فارس میزبان صادق حقیقی پور، مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان و سرپرست شرکت آب و فاضلاب اهواز بودیم.

حقیقی پور که از جمله مدیران جوان خوزستانی است با حضور در این نشست به سوالات این حوزه پاسخ داد که بخش نخست آن در پی می‌آید.

فارس: یکی از مشکلات ایجاد شده برای مردم اهواز، حفاری‌های گسترده شرکت آبفا در سطح خیابان‌ها و معابر است که کندی اجرای پروژه‌ها سبب کلافگی مردم شده است؛ چرا سرعت اجرای پروژه‌های شرکت آبفا در سطح شهر پایین است؟

حقیقی پور: برای افزایش سرعت پروژه‌ها به چند پارامتر مهم نیاز داریم؛ نخستین مسئله تصویب اعتبارات لازم برای اجرای پروژه‌ها است و باید اعتباراتی پیش از اجرا برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شده باشد.

دومین نکته در مورد محل اجرای پروژه‌ها است؛ چون اکثر پروژه‌های ما در معابر انجام می‌شود در برخی از مواقع نیز پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری، شرکت گاز و یا سایرین به خاطر شرایط موجود اجازه اجرای کار را نمی‌دهند تا موانع برطرف شود و یا خطری متوجه تجهیزات در آن نقطه نباشد.

سومین مسئله خود شهروندان هستند، ما در برخی از نقاط به دنبال حل مشکل هستیم اما مردم نمی‌گذارند کار را پیش ببریم تصاویری هم درباره ممانعت شهروندان داریم، البته مردم برای این اقدامشان دلایلی هم دارند اما در کل باید بدانیم که پروژه‌های مربوط به آب و فاضلاب جزو کارهای زیرساختی به حساب می‌آیند یعنی قبل از سکونت مردم در آن منطقه ما باید این کار را به سرانجام می‌رساندیم. در واقع این کارها از جنس کارهای سخت و زمان‌بر به شمار می‌آیند.

در برخی از نقاط مشکل آب و فاضلاب به این دلیل وجود دارد که قبل از رسمی شدن آن منطقه، مردم در آن ساکن شده‌اند یا در برخی از نقاط شهری اهواز، این مناطق تا چند سال گذشته جزو مناطق روستایی به شمار می‌آمدند که براساس برخی از پروتکل‌ها حالا تبدیل به شهر شدند و ما باید در آنجا پروژه‌های فاضلاب را اجرا کنیم.

در کنار همه این مسائل شرایط اقتصادی و تحریم‌ها را باید اضافه کنیم که سبب می‌شوند در برخ از پروژه‌ها، برنامه‌های زمان بندی اجرا نشوند.

برخی می‌پرسند که ما باید به اندازه اعتبارات‌مان پروژه‌ها را کلنگ زنی کنیم در حال که برخی از پروژه‌ها خارج از برنامه زمان بندی ما است؛ برای نمونه سال گذشته وزارت نفت از محل خدمات اجتماعی اعتباراتی برای آب برخی از مناطق محروم اهواز در نظر گرفت که ما کار را شروع کردیم و متأسفانه در آن مقطع نفت به تعهدات خود عمل نکرد؛ براساس اطلاعاتی که دارم قرار بود نفت 56 میلیارد تومان اعتبارات اختصاص دهد که تاکنون فقط 24 میلیارد تومان آن محقق شده است.

یا در زمان سیلاب ما با مشکل طغیان فاضلاب مواجه شدیم و به همین دلیل مجبور بودیم که برخی از پروژه‌ها را شروع کنیم؛ خب این برنامه‌ها خارج از زمان بندی ما است و ما برای حل مشکل آنها سعی لازم را می‌کنیم و به دنبال این هستیم که با کار شبانه روزی مشکل را حل کنیم . قطعا کم و کاستی‌هایی هم وجود دارد که ما پیشاپیش از مردم عذرخواهیم می‌کنیم و به آنها وعده حل مشکل را می‌دهیم.

 

فارس: در برخی از نقاط دائماً خبر قطعی آب مخابره می‌شود، آیا این مشکلات مقطعی است یا اینکه به صورت مکرر در آن مناطق مشکل آب وجود دارد؟

حقیقی پور: متأسفانه در برخی از مقاطع اطلاعات نادرست به مردم می‌دهند؛ مثلاً می‌گویند کوی صادقیه مشکل آب دارد در حالی که فقط یک خیابان آن منطقه با مشکل آب مواجه است، بزرگ نمایی در این مسائل کمکی به حل مشکل نمی‌کند و حتی اثربخشی اقدامات را کم می‌کند.

رسانه‌های شناسنامه دار و معتبر باید در این مسائل کمک کنند تا اطلاعات درستی مخابره شود و مشکلات حل شود.

فارس: یکی از مشکلات حاد فاضلاب در منطقه پردیس است، برای حل مشکل فاضلاب این منطقه چه اقداماتی انجام شده است؟

حقیقی پور: در منطقه پردیس ابتدا خیابان گلفام به دلیل ریزش شبکه فاضلاب در کوی مجاهد، دچار مشکل شد. ما در این باره در جلسه شورای تأمین با وزیر کشور جلسه داشتیم و پس از آن به همراه فرماندار و استاندار از منطقه بازدید کردیم.

باید بدانیم که شبکه فاضلاب مانند زنجیر است و هر نقطه که ضعیف باشد، دچار شکستگی می‌شود. پس هرچقدر هم که شبکه را در منطقه ترمیم کنیم دوباره دچار ریزش می‌شود به همین دلیل تصمیم گرفتیم که با یک خط انتقال دو کیلومتری مشکل را برای همیشه حل کنیم. حالا هم منهول پمپی در تقاطع گلبرگ و گلفام قرار داده شده و یک خط مستقیم تا چنیبه احدا می‌شود.

ما به روش معمول برای حل مشکل فاضلاب روزی 3 متر می‌توانیم کار انجام دهیم حالا برای انجام یک پروژه دو کیلومتری به چقدر زمان نیاز داریم؟ کشورهای پیشرفته اروپایی با سیستم‌های پیشرفته روزی 6 متر انجام می‌دهند. ما برای حل این مشکلات از ایستگاه پمپاژ بهره می‌بریم در صورتی که باید این ایستگاه‌ها را کم کنیم ولی خب در شرایط فعلی مجبور هستیم.

فارس: در اواخر سال 95 و اوایل سال 96 دولت خبر از اختصاص اعتبارات 23 هزار میلیاردی برای حل مشکلات زیرساختی در خوزستان خبر داد که 9 هزار میلیارد تومان آن در بخش آب و فاضلاب بود؛ سرانجام این اعتبارات به کجا رسید؟

حقیقی پور: این اعتبارات برای سه بخش آب و فاضلاب استان، آب و برق و آبفا اهواز بود که در آبفا استان توانستیم در مدت زمان دو سال گذشته 260 میلیارد تومان برای اصلاح شبکه آب اعتبارات دریافت کنیم در صورتی که تاکنون براساس تعهدات در حدود 500 میلیارد تومان کار انجام دادیم. اینکه امروز در شهرهای خوزستان با مشکل آب مواجه نیستیم به خاطر تحقق این اعتبارات است.

در آبفا اهواز این عدد در حدود 50 میلیارد تومان است که علت آن هم تعریف نکردن پروژه است اما خوشبختانه براساس برنامه‌ها به دنبال این هستیم که تا 18 ماه دیگر 200 کیلومتر اصلاح شبکه آب داشته باشیم. ما برای پیشبرد این کارها باید برخی از آلام را تحمل کنیم تا بتوانیم از این شرایط گذر کنیم.

آب و برق خوزستان هم در حدود 1000 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد که پروژه‌های خوبی اجرا کرد.

آبفا اهواز در بخش فاضلاب اعتبارات زیادی دریافت نکرد اما در بخش فاضلاب استان در حدود 300 میلیارد تومان محقق کردیم. 5 فاینانس هم در این زمینه‌ها داشتیم که خوشبختانه تحولاتی ایجاد شد اما از مسؤولان استانداری خوزستان می‌خواهیم پیگیر این موضوع باشند تا بتوانیم اعتبارات بیشتری جذب کنیم.

انتهای پیام/

اصل خبر خبرگزاری فارس را در اینجا بخوانید:

 200 کیلومتر از شبکه آب اهواز اصلاح می‌شود

 

روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری استان خوزستان
تعداد بازدید : ۴,۵۶۹
(چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸) ۱۱:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید